Mediated political cleavages:
Zimbabwe’s 2000 election seen
through the media

Ragnar Waldahl

Abstract

The 2000 parliamentary election was the first Zimbabwean election in which the media situa-
tion gave the opposition against President Robert Mugabe and his Zimbabwe African Nation-
al Union Patriotic Front (ZANU (PF)) a fair possibility to inform the voters about the political
situation in the country. Even if ZANU (PF) still controlled radio and television, a few newspa-
pers opposed to the regime had been established toward the end of the 1990s. This article
discusses three political consequences of this new situation: Which way did the new media
situation influence the election campaign agenda? How did the media present the conduct
of the election in the light of generally accepted democratic rules? What did the media tell
voters about the political violence that took place during the election campaign?

Introduction

On 18 April 1980 Zimbabwe was founded as an independent state after several years
of liberation struggle against [an Smith’s white minority rule in what had until then
been Rhodesia (Sithole 1999; Bhebe, 1999). Earlier in the same year, in the country’s
first free election, the Zimbabwe African National Union Patriotic Front (Zanu (PF))
had won a clear victory and its leader Robert Mugabe was sworn in as the country’s
first head of government'. In the following years Mugabe worked systematically
towards gaining the same level of control over the country that he already had over
his party. This goal was achieved in December 1987: the Unity Accord with the

This article builds upon my book, Politics and persuasion: Media coverage of Zimbabwe's 2000 election, published
by Weaver Press, Harare 2004.

Ragnar Waldahl is a professor in the Department of Media and Communication, University of Oslo. He has done
research on the media’s role in Zimbabwean politics since the early 1990s. His other research interests are political
communication, public opinion, the media’s influence in society and news analysis. He has published books and
articles on these themes, mainly in Norwegian.

Department of Media and Communication, University of Oslo, P. O. Box 1093 Blindern, 0317 Oslo, Norway.
ragnar.waldahl@media.uio.no.

(Q ISSN 0256 004
Criticalarts 61 61-73-

19 (1 and 2) 2005 © Unisa Press



Ragnar Waldahl

largest opposition party PF-ZAPU marked the end of ‘The Dissident War’ that had
been going on in Matabeleland for about five years (Laakso 2002). Mugabe and
ZANU (PF) were now in full control of the state apparatus and with the loyal sup-
port of the media he also controlled the processes of public opinion formation in the
country?. As a consequence none of the competing parties represented a real threat
to continued ZANU (PF) rule in the subsequent parliamentary elections in 1990 and
1995 (Moyo 1991; Quatin, 1992; Darnolf, 1997; Makumbe and Compagnon 1998).

At the time of the parliamentary election in 2000 the situation had changed.
Mugabe’s defeat in the referendum on the new Constitution in February 2000 showed
that the support for the recently established party, Movement for Democratic Change
(MDC) led by Morgan Tsvangirai, was considerable, and that the outcome of the
parliamentary election was not a foregone conclusion. (Saunders 2001). ZANU (PF)
now found itself with a competitor that the party had to take seriously. Also, in the
last two to three years, several newspapers critical of Mugabe’s regime had been
established (Renning and Kupe 2000; Saunders 2000; Renning 2003). The most
important of these was The Daily News with five issues a week, but also three or four
independent weeklies now played an important role in public debate. ZANU (PF)’s
earlier control of the information flow had thus become weakened, even if the party
still controlled radio and television (Zaffiro, 2002). A situation of de facto, if not
formal absolute, rule and total state control of the media had thus been changed into
a situation in which ZANU (PF) and MDC struggled for power as two more or less
equal political parties, both having important supporters in the media.

The development of society in the 1990s also contributed to weakening ZANU
(PF)’s and Mugabe’s positions in the population. The economy had gradually dete-
riorated through the 1990s; in the election year inflation stood at 60 per cent, and
unemployment had reached 50 per cent. In addition to these gloomy figures, a steep
falling-off in investments in most areas of society showed that there was little chance
of any improvement in the near future. The overall outcome was rapidly increasing
poverty and by the turn of the millennium some 60 per cent of the population were
living below the poverty line. The spread of AIDS was another problem that would
require a vast effort to prevent mortality from having serious long-term consequences
for the social fabric.

This situation posed a serious challenge both to Zimbabwe’s democratic govern-
ment and to its media. Was the democratic culture of the country strong enough to
handle an equal struggle between political rivals? Would the media treat the two
parties in a tolerably fair way? This article will shed light on these two issues by
analysing the image the media presented of

* the country’s most important challenges at the advent of a new millennium

* the conduct of the election in the light of generally accepted democratic rules of
the game

» the extensive violence that arose before the election.

62



Mediated political cleavages

This study spans the period from the referendum in mid-March to one week after
the election. Within this period, News@Eight, the main television news programme
from the Zimbabwe Broadcasting Corporation (ZBC) was analysed, as well as the
following newspapers: The Herald/The Sunday Mail, The Chronicle/The Sunday
News, The Daily News, the Zimbabwe Independent, The Financial Gazette, The
Standard and The Zimbabwe Mirror’. The study is based on a qualitative analysis of
all relevant items in ZBC’s News@Eight, and of election-related newspaper articles.
On that basis, important characteristics of the media’s coverage of the campaign was
defined and their treatments of major political issues were compared. Such a strategy
does not give a precise picture of quantitative aspects of the election campaign, il-
luminates special features of the political contents of media and places individual
news items in a wider context so as to bring out the broad outlines.

The election campaign agenda

As the parliamentary election approached, there was a series of problems that na-
tional authorities would be obliged to tackle in order to prevent the people’s situation
from becoming catastrophic. An opposition that appeared willing and able to plot a
course whereby the most serious problems could be dealt with would consequently
stand a good chance of doing well in the election. Yet neither economic problems
nor the spread of HIV/AIDS became issues in the election campaign. There was no
media debate on the reasons for high unemployment and inflation; on the conse-
quences of a situation in which fewer and fewer people had incomes they could live
on; or on what it would take to stimulate the country’s economy. Furthermore, little
was heard about measures that might slow down the spread of HIV/AIDS or what
could be done for those who suffered the consequences. Nor did the pro-opposition
media devote much attention to Zimbabwe’s military engagement in the Congo,
which should have been a good cause for them to take up, in view of its impact on
the country’s economy.

Although the country’s serious economic and social problems should have played
into the opposition’s hands, it was ZANU (PF) that set the substantive campaign
agenda. It became clear, shortly after the referendum, that two issues were intended
to secure the government party renewed confidence among the electorate: the ques-
tion of who was to own the land and the struggle against unwarranted intervention in
the country’s internal affairs by its former colonial power, Great Britain. ZANU (PF)
took the recipe for overcoming the MDC'’s challenge from the fight for independence
more than 26 years previously. Its winning policy then, just distribution of arable
land and the struggle against imperialism, would once more win the party an election
victory. Now as then, the people were to be mobilised against a common enemy, the
British and their henchmen in the country, the white and black ‘lackeys’ in the MDC,
and the white farmers who controlled the best agricultural areas. The party wanted
to show that it was now in earnest in seeking land redistribution, and that it would

63



Ragnar Waldahl

be willing to take untraditional steps to achieve its goal. This policy won the full
support of pro-government media, whereas pro-opposition media remained strongly
critical towards it.

Media coverage of the ‘war veterans” farm occupations mirrored a fundamental
difference between the pro-government and the pro-opposition media. In the eyes of
the former the occupations were a completely understandable reaction to an intolera-
ble situation. They questioned neither the lawfulness of the take-overs, nor the police
response to them. For a long time, both the ZBC and The Herald ignored the fact that
these acts were violations of the country’s laws, treating the occupations so as to give
the impression that they were justifiable actions and there was no reason to criticise.
In the opinion of the pro-opposition press, they were unlawful acts that threatened to
do irreparable harm to an important principle of Zimbabwean society, and in the face
of the authorities’ passivity The Daily News asked in its 3 March 2000 leader: ‘Has
the government abdicated its responsibility to protect the people and sacrificed them
at the altar of political expediency?’ The Financial Gazette answered the question in
its editorial on 16 March 2000: ‘It’s now obvious that right from the start the veterans
got the all-clear to move onto the farms from none other than Mugabe himself as part
of the election campaign of his governing ZANU (PF) party.’

Another marked difference in media treatment concerned what the consequences
of the farm occupation would be for the country. This was a prominent theme in the
pro-opposition newspapers right from the start, with the emphasis on the economic
consequences for further agricultural development, for banks with large outstanding
loans to farmers, and for the balance of trade. They also voiced concern for the
country’s food situation, which could worsen so much as to require imports, for
the situation of the many farm workers who risked losing their jobs when the war
veterans took over the farms, and for the country’s tourist industry. This perspective
was largely neglected by the pro-government media, although at the end of March
The Herald did print a couple of articles suggesting that the occupations might dam-
age the country’s economy and that they threatened farm workers’ jobs. However,
when early in May The Financial Gazette and The Daily News carried a report from
the Food and Agriculture Organisation (FAO) to the effect that the occupations were
threatening the country’s winter sowing and that large imports of wheat might be
necessary, both the ZBC and The Herald remained silent. Where the pro-opposi-
tion newspapers feared dangerous consequences of the war veterans’ taking the law
into their own hands, the pro-government media anticipated future progress in rural
districts in the wake of the take-over of the farms.

One important intention behind the propaganda that ZANU (PF) and the pro-
government media directed at Great Britain was to weaken the MDC by associating
the party with the alleged wish of the British to regain control over Zimbabwe. With
Britain under its Labour Government presented by Mugabe and his media supporters
as out to thwart Zimbabwe’s democratically elected government, any link with, or
support _from, Great Britain was held to show an unpatriotic attitude and intent to

64



Mediated political cleavages

undermine the country’s independence. This criticism was not aimed only at the
white population of British descent, with the commercial farmers at the forefront,
but also to a considerable degree at the leaders of the MDC, who were described
as agents of the British. According to the pro-government media, the leaders of the
MDC were Great Britain’s ‘lackeys’, ‘sell-outs’, who wanted to sell the country
back to its old colonial masters and who therefore lacked political credibility in the
Zimbabwe of today.

Promoted by the pro-government media’s loyal and uncritical mediation of ZANU
(PF)’s political message, landownership and relations with Britain became prominent
issues in the election campaign. Mugabe’s tactics were successful because neither
the MDC nor the pro-opposition media managed to establish an alternative substan-
tive agenda on which to base attacks against ZANU (PF)’s weak spots. Nor did the
media note that, 20 years after the struggle for independence, Mugabe was looking
back rather than forward in choosing the two most important issues from those days,
landownership and independence for the people, on which to base his campaign.
Instead of winning the continued confidence of the people by means of policies for
dealing with the economic and social problems the country was facing, he sought to
stay in power by invoking united resistance to the allied inner and outer enemies: the
white farmers and the British imperialists. The pro-opposition newspapers pointed
out from time to time that Mugabe had had 20 years in which to redistribute the
land without achieving significant results and that Great Britain could hardly be
said to be a real threat to the country’s independence. However, neither argument
was put forward strongly and systematically, and the pro-opposition press cannot be
said to have seriously confronted ZANU (PF) on its two core issues in the election
campaign.

A free and fair election?

Prerequisites for free and fair elections are not only that fundamental democratic
conditions are met, but also that they are openly discussed, so that the voters can
exercise their rights in society and base their political choices on sound knowledge.
Free elections have both a legal aspect that relates to the laws and rules governing
the conduct of the elections, and an information aspect that relates to the ability of
the voters to participate in the elections correctly.

As to the legal aspect there was a marked difference between a positive goodwill
towards the government in the pro-government media and a reserved scepticism in
the pro-opposition media. The positive goodwill in the pro-government media applied
both to voter registration and to the role of the international observers. These media
did not query the registration process, which, in their opinion, had been properly car-
ried out: the result was reliable, and there was little reason for the criticism of it that
had been voiced. On 23 March 2000 The Herald also invited the Registrar-General,
Tobaiwa Mudede, to assess the quality of the register, and his judgement was clear:

65



Ragnar Waldahl

no country had a perfect voter register and Zimbabwe had nothing to be ashamed
of in that respect. The pro-opposition media were much more critical than the ZBC
and The Herald. They conveyed an impression of a register that was in poor shape,
inaccurate and defective. They also claimed that registration had taken place after
the official deadline and that some candidates had transported voters to the registra-
tion offices, and criticised the lack of receipts indicating that voters had registered.
Although the criticism was rather fragmentary and each separate point carried little
weight, the underlying trend was clear. The registration procedures were so unreli-
able that the voting registers were not to be trusted and this gave the authorities the
opportunity to manipulate the election in favour of ZANU (PF).

The debate on the desirability and functions of international observers began when
Secretary-General McKinnon of the Commonwealth visited Harare in mid-May, and
remained until the voting day. The main message in the articles and broadcasts of
the pro-government media was that Zimbabwe was fully capable of conducting a
satisfactory election and that international observers really had no business in the
country. The pro-opposition newspapers held a completely opposite opinion of the
observers, whom they considered absolutely essential if there was to be any hope of
a free and fair election. On 16 June 2000 The Standard complained that there were
too few international observers and doubted whether the bodies that were supposed
to run and monitor the election would manage to carry out their tasks in a satisfac-
tory way. The Daily News, too, feared that the working conditions imposed on the
observers would hinder them in their work, and reported on 9 June 2000 that the war
veterans had stated loudly and clearly that the observers had no business on the oc-
cupied farms. On 15 June 2000 the newspaper followed this up with a presentation of
the observers’ view: they insisted on their right to move freely and talk to whomever
they liked.

The disagreement between the pro-government and pro-opposition media over
the importance of the observers was an excellent reflection of their general views
on the formal and legal aspects of the conduct of the election. The pro-government
media conveyed an impression designed to build confidence in the system and in
those responsible for it. According to this view, there was little reason to criticise the
election system, and the bodies responsible for the implementation of the preparatory
processes were performing their duties competently and impartially. International
observers thus were an unnecessary evil with no business in the country. The image
presented by the pro-opposition media was absolutely contradictory. In their opinion,
the way previous elections had been run had shown very clearly that the ruling party
had many opportunities to take unfair advantages. While international observers
might help to reduce the extent of election rigging, they could not guarantee a free
and fair election. Nevertheless, on one point the media were agreed: the country’s
election system placed considerable demands on the voters’ knowledge and it was
difficult for voters to keep informed of the substance of the various requirements.

66



Mediated political cleavages

That raises the issue of whether the media gave the voters the background needed for
their choice between the parties that were standing for election.

There are two sides to the information aspect where media coverage of the elec-
tion is concerned. The first is technical — how to vote — and the second is substantive
— the information required to make an informed voting choice. In Zimbabwe this
means knowing both how to register as voters and how to cast a valid vote. There
was little specific information of this nature in the media, even in the pro-opposition
newspapers, which otherwise concerned themselves a good deal with the technical
aspect of the election. One reason for this must be that the information from the
authorities was sometimes unclear and therefore difficult for the media to pass on,
but that is not the only explanation. A more active informative effort on the part of
the media would have made it easier for voters to act appropriately in an election
system in which it is easy to slip up. In this regard the media failed.

The other side concerns the media’s efforts to give the voters foundations for
carefully considered choices between the competing election candidates. One ele-
ment in this task is to provide information on what political alternatives they have
to choose between. In this respect, all the media failed before the election in 2000,
as none of them tried to give the voters anything like an objective picture of the pre-
election political landscape. While the pro-government media painted ZANU (PF) in
glossy and the MDC in gloomy colours, the pro-opposition media did the opposite,
though they were better at slating ZANU (PF) than at praising the MDC. Now that
the voters had the opportunity, for the first time since liberation, to vote for a party
with a real chance of loosening ZANU (PF)’s grip on power, it was unfortunate that
the media gave them so little grounds for comparing the parties’ qualities. Another
media assignment was to keep the voters abreast of the politicians’ doings in the elec-
tion campaign, a task that both The Herald and the ZBC performed very diligently
where ZANU (PF) was concerned. Neither The Herald nor the ZBC had much to say,
however, about MDC events, and although the newspapers, which sympathised with
the party, had more, it was limited in scope. One important reason for this difference
is that ZANU (PF) engaged in a much higher level of activity than the MDC, but the
fact remains that ZANU (PF)’s media supporters provided better information on that
party’s operations than the MDC'’s supporters did on the party they favoured.

The media have a dual role before elections. The media’s first role relates to how
they view the democratic aspects of the election. In this connection there was a
marked difference between the pro-government and the pro-opposition media. Those
in the first group, spearheaded by The Herald and the ZBC, were well satisfied with
the state of affairs. The other group, with The Daily News as the most widely read
paper, was much more critical. Readers were left in no doubt that the authorities
were attempting by every means to wreck the opposition’s election campaign and
that, if necessary, they would not hesitate to manipulate the vote. In this way the pro-
opposition newspaper sowed serious doubts about the legitimacy of the elections,
a notion of which there was no_trace in the pro-government media. The media’s

67



Ragnar Waldahl

second role relates to their own contribution to making the election free and fair.
The pro-government media did little to achieve that. Criticism of the authorities was
virtually non-existent, and little concrete information regarding policies, contests
and choices were to be found. The pro-opposition newspapers took their critical role
seriously, noting in the course of the election campaign many circumstances that
should not have arisen. Where information was concerned, however, they did not
do much better than the pro-government media, and seemed to be more intent on
pointing out unsatisfactory behaviour of the authorities than on advising the voters.
Altogether, therefore, the contribution of the media in this respect left a great deal
to be desired.

Political violence

Before the country’s first free election in 1980, ZANU (PF) threatened that the vio-
lent fight for independence would continue if the party did not win. It did win, but
the next election in 1985, in the middle of the Dissident War in Matabeleland, was
no less violent. Nor was the 1990 election free of violence, but conditions were more
peaceful than they had been five years before. This development towards less po-
litical violence continued in 1995, when ZANU (PF) was completely predominant.
While the trend was in the right direction, many must have noted the clear connec-
tion between the extent of pre-election violence and the strength of the opposition
to ZANU (PF). So there was good reason for The Daily News, in a leader in its first
edition in election year 2000 (Monday, 3 January 2000), to call on all parties to
endeavour to make the coming election an election ‘free of threats, intimidation and
violence’.

Those who, in view of the challenge from the MDC, feared that the election
campaign would again be marked by violence were correct. With reports from
independent non-governmental organisations as its source, the Media Monitoring
Project Zimbabwe (MMPZ)* (2000, 10) estimates that there were more than 1 000
acts of violence during the election campaign, in which over 30 people were killed
and several thousand more or less seriously injured. According to the same sources,
the aggressors in over 90 per cent of the cases of violence had links to ZANU (PF).
All the media saw politically motivated violence as a prominent feature of the elec-
tion campaign, but they differed both as to the scale of the violence, and as to who
was promoting it. While The Daily News reported on violent incidents almost daily
through most of the campaign, and the weeklies (except The Zimbabwe Mirror) car-
ried several reports and comments on violence each week, items on violence were
far fewer in The Herald and the ZBC. Pro-government and pro-opposition media
disagreed even more widely over who was behind the violence. According to MMPZ
(2000, 42), The Herald saw the opposition as responsible for the use of violence in
33 of'its 36 articles on violence during the election campaign, while ZBC Television
blamed the MDC in forty-eight per cent of the 65 violent incidents it reported on,

68



Mediated political cleavages

and ZANU (PF) only in three per cent. Although the MMPZ gives no corresponding
figures for the reporting of violence in The Daily News or any of the pro-opposition
weeklies, there can be no doubt that the picture it conveyed was the direct opposite,
or that they chiefly quoted opposition politicians concerning who originated the
violence. In the Zimbabwe Independent for 20 April 2000, for instance, Welshman
Ncube, Secretary-General of the MDC, claimed that government-supported violence
was destroying any possibility of ‘a free and fair election’.

All the media expressed some degree of concern at the extensive violence that
was taking place, but the message came across much more clearly in the pro-opposi-
tion than in the pro-government media. The former were clearer in their warnings
against violence, underscored its unfortunate consequences more heavily and were
more inclined to view its use as a political instrument. The latter were more vague in
their criticism of violence, and seemed more ready to accept its place in the election
campaign.

The pro-opposition newspapers’ spotlighting of the violence that took place before
the election deviated sharply from the impression conveyed by the pro-government
media and provided important correctives in four respects. The first two were easy
to see. The pro-opposition media presented a more violent election campaign as a
whole, for one thing. But for the pro-opposition newspapers, the situation would
have appeared much more peaceful, especially in the countryside and on occupied
farms. Second, there were great differences in the media’s attributions of responsibil-
ity for the violence on which they reported. Without the opposition newspapers, the
media presentation would have been heavily slanted against the opposition and the
ruling party would have stood out as much more peaceful than independent observ-
ers considered it to be.

Though the next two aspects were not so evident, they were at least as important.
The third was the intentionality of the violence, of which the two media groups
conveyed very different impressions. The pro-government media to a large extent
presented the use of violence as spontaneous and random. Violence arose in chance
encounters between supporters of the two major parties, usually following provoca-
tion by MDC supporters or when opponents of ZANU (PF) carried out unmotivated
assaults on the party’s supporters and other innocent people. This was a way of indi-
vidualising the violence and dissociating it from any organisational or institutional
base. This presentation of violence as something which ‘just happened’ was also
conveyed in impersonal formulations: ‘A police reaction team had to be summoned
on Sunday to quell violence that had erupted between MDC and Zanu (PF) sup-
porters at Nehanda Village in Madziva, Shamba on Saturday’ (The Herald, 26 April
2000, 1).

The pro-opposition media took a different view of who was responsible for the
violence, which according to them was both systematic and organised. In their opin-
ion, it was systematically aimed at supporters of the MDC, at social leaders who
might influence others in their local communities to support the MDC, and at groups

69



Ragnar Waldahl

that had previously supported ZANU (PF) but now regarded the MDC as an attrac-
tive alternative. The Daily News thus claimed on 18 May 2000 (p. 9) that ‘War vet-
erans and Zanu (PF) supporters are alleged to have compiled lists targeting farmers,
opposition party candidates and activists and civil servants, especially teachers’, the
objective being to break down the core of MDC support. Furthermore, according to
the pro-opposition newspapers, circles with close links to the government and under
its control were organising the violence. This took many forms. The war veterans
were by no means such a disorganised rabble as some clips from occupied farms
in the ZBC’s news broadcasts made them out to be and, if those newspapers are to
be credited, their activities on the farms and their surroundings were undoubtedly
centrally led. According to an article in The Daily News on 11 May 2000, they were
also actively supported by army personnel, who helped with supplies and logistics
in particular. Last but not least, these newspapers repeatedly drew attention to the
support the police indirectly gave ZANU (PF) by not intervening in much of the
violence that took place.

The fourth difference between the pro-opposition and the pro-government media
relates to the emphasis they gave to the consequences of violence. The pro-govern-
ment media saw the violence as principally a series of separate incidents, which of
course had regrettable results for those they affected, but beyond that had no sig-
nificant consequences. Neither The Herald nor the ZBC considered what impact the
violence might have on the actual election result, on the country’s political system in
the longer term, or on the persons exposed to the violence or their closest relatives.
The pro-opposition media touched, to varying degrees, on all these aspects and to
them the violence was much more than passing incidents, soon to be forgotten. On
the one hand they regarded it as a tool, which ZANU (PF) was using to ensure an
election victory that the party would not win in an election campaign fought by
democratic means. On the other hand, as these media saw it, violence had damaging
social consequences in the local communities afflicted by it; harm that would take a
long time to overcome.

As election day approached violent outbreaks were given little space in the pro-
government media. They expressed few ideas on the impact of the violence on the
ballot, did not note the doubts that so much violence might give rise to concerning
the legitimacy of the election, and expressed no regrets to the many victims of the
violence. The pro-opposition media gave more thought to this aspect, and two days
before the election The Daily News claimed in its election supplement (p. 6) that
‘[t]his month’s parliamentary election — the fifth this country has held — is the bloodi-
est in Zimbabwe’s 20 years of self-rule’.

Conclusion

In the period leading up to the election in 2000, both the ZBC’s Television news
and the newspapers connected to Zimpapers served as loyal outlets for ZANU (PF),

70



Mediated political cleavages

even though their attachment in terms of ownership was to the state of Zimbabwe,
not to ZANU (PF) as a political party. This role as a political channel was manifested
in a number of ways, and ZANU (PF)’s policies were not only widely presented
and discussed, they were also praised. Events in the political arena were constantly
presented from a ZANU (PF) point of view, and in ways that brought out the party’s
advantages over its election rivals. In this way ZANU (PF) was free to carry on its
political activities in the knowledge that the country’s largest media would ensure
that its policies were presented to the voters in a favourable light, and would refrain
from calling attention to matters which the party preferred to keep out of the lime-
light.

The Daily News, with its clearly negative attitude to the governing party and
evident sympathy for the MDC, was the state-controlled media’s counterpart. Nev-
ertheless, it played a different role in relation to the parties from that of the state-
controlled media. Instead of serving as a channel for the MDC, The Daily News
was an independent actor, albeit with a definite political preference for the MDC.
It devoted much more space to criticising the governing party than to boosting the
MDC, and its strategy, aimed at bringing about a political change in the country, was
to show how misguided ZANU (PF)’s policy had been and what undemocratic meth-
ods the party was using to stay in power. This focus on ZANU (PF) left the MDC in
the background and voters learnt little about the substance of the MDC'’s policies.
Furthermore, The Financial Gazette, the Zimbabwe Independent and The Standard
were in similar situations to 7he Daily News, because all three made known their
clear standpoints rather by criticising ZANU (PF) than by promoting the MDC. As a
result, much of the support for the opposition was indirect.

It was, in fact, a conspicuous feature of the election campaign that the opposition
parties failed to make the most of the chances they had to challenge the ruling party
in the areas where it was most vulnerable because of its failed policies. As reflected
in the media, the opposition’s campaign showed two distinct characteristics. One
was that it was defensive. Neither the MDC nor the pro-opposition newspapers man-
aged to focus the debate on areas where they might have questioned ZANU (PF)’s
economic and social policies of recent years. Issues that distracted attention from
some of the most urgent social problems dominated the election campaign agenda.
The other was that the opposition’s election campaign was negative. MDC concen-
trated much more on what in their opinion was wrong with the sitting Government’s
policies than on what solutions they themselves had to offer to the same questions.
This amounted to a failure by the opposition to acquaint the voters with its own
policies.

The existence of newspapers beyond the control of Zimpapers nevertheless pro-
vided an important corrective to the pro-government media’s one-sided support for
ZANU (PF) in the run-up to the election in 2000. After the government had closed
down The Daily News in September 2003 the situation changed. Without the publi-
cation of this newspaper, the 2005 elections suffered an enormous loss of balanced

71



Ragnar Waldahl

media coverage. This, however, is the subject for further research and cannot be
dealt with in the present article.

Notes

1. The two major parties in the first election in 1980 and subsequent main rivals, both
originated from the liberation struggle, and each represented one of the two main ethnic
groups of the country. ZANU (PF) was led by Robert Mugabe and had its electoral base in
the Shona people, living in the eastern and central parts of the country. The Patriotic Front
— Zimbabwe African People’s Union (PF ZAPU) was led by Joshua Nkomo and had its
base in the Ndebele people, living in the western parts. The 1987 Unity Accord was a peace
treaty for which Mugabe set the conditions and which was enforced using military operations
against civilians in Matabeleland from 1982 onwards. The treaty merged the PF ZAPU into
ZANU (PF) to form one single party.

2. Zimbabwe has a simple and straightforward media structure. The Zimbabwe Broad-
casting Corporation (ZBC) under state control has exclusive rights to broadcast radio and
television, and the most important newspapers are the dailies The Herald and The Chronicle,
and the Sunday newspapers The Sunday Mail and The Sunday News, are closely associated
with the state through Zimbabwe Mass Media Trust (Nyahunzvi 2001). Before the election in
2000 their counterparts were found in the privately owned newspapers The Daily News, Zim-
babwe Independent, The Financial Gazette and The Standard, of which the last-mentioned
three are weeklies. The Zimbabwe Mirror, which can be said to hold a middle ground between
the two groups, is also a weekly.

3. The research does not include radio, which may seem paradoxical in a country where
radio reaches a much larger proportion of the population than newspapers and television.
Radio broadcasts are, however, like television programmes, the preserve of the ZBC, which
is still government controlled. Politically speaking, both radio and television serve very
largely as channels for ZANU (PF) and radio closely resembles television, both in the tenor
and in the main message of its political material. The principal impression of the media’s
election campaign in 2000 would therefore not have been significantly altered if radio had
been included in the study.

4. http://mmpz.icon.co.zw/
Bibliography

Bhebe, Ngwabi. (1999). The ZAPU and ZANU guerrilla warfare and the Evangelical Lu-
theran Church in Zimbabwe. Gweru: Mambo Press.

The Chronicle, March 2000 — June 2000.

The Daily News, 3 January 2000; 3 March 2000; 11 May 2000; 18 May 2000; 9 June 2000;
15 June 2000.

Darnolf, Staffan. (1996). Democratic electioneering in Southern Africa. Geteborg: Geteborg
Studies in Politics.

The Financial Gazette, 16 March 2000.

The Herald, 23 March 2000; 26 April 2000.




chrmcalarts Mediated political cleavages

Laakso, Liisa. (2002). When elections are just a formality in Multi-party elections in Africa,
ed. M. Cowen & L. Laakso. Oxford: James Currey.

Makumbe, John and D. Compagnon. (1998). Behind the smokescreen. Harare: University of
Zimbabwe Publications.

Moyo, Jonathan. (1992). Voting for democracy. Harare: University of Zimbabwe Publica-
tions.

Media Monitoring Project Zimbabwe (2000) Election 2000: The media war. Harare: Media
Monitoring Project Zimbabwe.

MMPZ see Media Monitoring Project Zimbabwe.

Nyahunzvi, Tim. (1996). The Zimbabwe mass media trust: An experiment that failed. Media
Development.
Quantin, Patrick. (1996). The 1990 feneral election in Zimbabwe: Step towards a one-party
state? In Zimbabwe in transition, ed. S. Baynham. Stockholm: Almqvist & Wiksell.
Renning, Helge. (2002). The media in Zimbabwe: The struggle between state and civil so-
ciety. In Twenty years of independence in Zimbabwe, ed. S. Darnolf & L. Laakso. New
York: Palgrave MacMillian.

Renning, Helge and T. Kupe. (2000). The dual legacy of democracy and authoritarianism. In
De-Westernizing media studies, ed. J. Curran & M. Park. London: Routledge.

Saunders, Richard. (2000). Dancing out of tune. Harare: Richard Saunders.

Saunders, Richard. (2001). Never the same again. Harare: Richard Saunders.

Sithole, Masipula. (1999). Zimbabwe: Struggles within the struggles. Harare: Rujeko Pub-
lishers

The Standard, 16 June 2000.

The Sunday Mail, March 2000 — June 2000.

The Sunday News, March 2000 — June 2000.

Zaffiro, James. (2002). Media and democracy in Zimbabwe, 1931-2002. Colorado Springs:
International Academic Publishers.

Zimbabwe Independent, 20 April 2000

The Zimbabwe Mirror, March 2000 — June 2000.

73




Copyright of Critical Arts: A South-North Journal of Cultural & Media Studies is the property of
Centre for Cultural & Media Studies and its content may not be copied or emailed to multiple sites
or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users
may print, download, or email articles for individual use.





